Redactieprofs | SEO-schrijven: tips en tricks
Tips en tricks voor SEO-schrijven | Redactieprofs
SEO tekst
16950
post-template-default,single,single-post,postid-16950,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

SEO-schrijven: tips en tricks

Met het SEO-schrijven is ons vak veranderd. We schrijven nu voor onze opdrachtgever en lezers, mensen van vlees en bloed, maar ook voor zoekmachines zoals Google en YouTube. Redactieprofs kennen daar allerlei tips en tricks voor. Zo wordt SEO-schrijven steeds leuker.

Goed én geoptimaliseerd

Nu de zoekmachines slimmer zijn geworden draait het weer veel meer om de inhoud. Dus een goede tekst is een informatieve én geoptimaliseerde tekst. En er is nog meer goed nieuws.

Regelmatig nieuwe content plaatsen op een website helpt om hoger te scoren. We gaan dus weer meer schrijven! Google houdt van levendige websites (net als wij trouwens!). Gebeurt er veel op een website, verschijnen er regelmatig nieuwe artikelen, blogs en posts, dan neemt Google aan dat de website actueel en boeiend is.

Dus: geen zoekwoorden meer?

Zeker wel, maar van ‘zo veel mogelijk’ gaan we naar ‘zo slim en zo natuurlijk mogelijk’. Je zet de zoekwoorden op handige plekken, waar ze snel opvallen. Bijvoorbeeld vooraan in de kop of intro. In tussenkopjes en in fotobijschriften en als alt-tag. En niet te vergeten: in de meta-omschrijving, die je zelf kunt opgeven in de meeste CMS-systemen. Deze tekst verschijnt in de zoekresultaten en verleidt je bezoeker om op jouw pagina te gaan klikken. Het is dus een soort mini-advertentie. Een beetje voor de machine, maar vooral: voor de lezende mens. Je klant, je prospect, je fan.

Het mag best wat langer

Kort, kort, kort. Dat was altijd het credo voor webtekst. Immers: mensen lezen online niet, ze scannen. Allemaal waar, maar Google houdt van wat langer. En mensen die echt geïnteresseerd zijn trouwens ook! Want een groot aantal woorden suggereert meer inhoud. Dan tel je mee voor Google en komt de website hoger in de zoekresultaten. Mensen kun je maar beter geen teksten van 2.000 woorden voorschotelen. Zelfs niet als het echte lettervreters zijn. Knip zo’n lange tekst op in tabjes, zoals op websites van reisbureaus. Eén over de reis zelf, één over het land, één over het klimaat enzovoort. Een slimme manier om Google blij te maken én je lezers.

Is dat alles?

Nee! Er is nog veel meer te zeggen over SEO-schrijven. Maar ik heb het favoriete aantal woorden van Google voor één blog bereikt … Dus wil je meer weten? Bel Redactieprof Helene.

Lees ook onze blog over goed spellen van seo

Seo voor reisbureaus? Maak voor elke onderdeel van de reis een aparte blog, webpagina of rubriek.
Tags:
Helene de Bruin
info@helenedebruin.nl

Geef een reactie