Het SEO-probleem: goed zoeken, maar ook goed spellen

Op het wereldwijde web draait alles, echt álles, om SEO: zoeken en gevonden worden. Maar waarom maken zoveel SEO-kenners dan deze fout? 

Voor wie het nog niet wist: SEO is de afkorting voor search engine optimization. In het Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. SEO is dus een Engels begrip en met Engelse woorden in onze taal is niks mis. Gebruik ze als het je uitkomt, en pas gewoon de Nederlandse spellingregels toe. Bijvoorbeeld de regel dat Engelse werkwoorden net zo vervoegd worden als Nederlandse en dat samenstellingen met Engelse woorden óók aan elkaar geschreven worden. Dus: je hebt gisteren tekst gedeletet en je publiceert vandaag een geüpdatete versie van je stukje over een nieuw contentmanagementsysteem.

Foute samenstellingen

Maar waarom schrijven zo ontzettend veel mensen dan de samenstellingen met SEO fout? Dat vraag ik me af. Als iemand op zijn website vermeldt dat hij een uitstekende ‘SEO specialist’ is die de beste ‘Seo teksten’ schrijft omdat hij dat allemaal heeft geleerd in een ‘seo cursus’, dan weet ik genoeg. Die persoon jokt. Want hij weet zelf niet hoe je goed moet spellen.

Daarom onze tip: zo schrijf je samenstellingen met SEO:

SEO-tekst
SEO-tekstschrijver
SEO-specialist
SEO-cursus
SEO-effect
SEO-tips
SEO-zoekwoorden
SEO-cursus
SEO-webinar.

Wat zijn dat voor taalregels?

Hier heb je te maken met twee spellingsregels:

1 afkorting: SEO met hoofdletters of niet? Dat hangt ervan af. Onze Taal zegt: van oorsprong Engelse afkortingen worden vaak enige tijd met hoofdletters geschreven. Als ze eenmaal ingeburgerd zijn, krijgen ze meestal kleine letters: cd, dvd, sms. Sommige afkortingen zijn ingeburgerd, maar worden toch (ook) vaak met hoofdletters geschreven, zoals DNA, ICTADSL en ISBN; wat opvalt, is dat deze afkortingen vaak een klinker bevatten. Als ze ingeburgerd zijn, kunnen ze ook wel met kleine letters geschreven worden: dna, ict, adsl, isbn. Mijn inschatting is dat de afkorting SEO niet is ‘ingeburgerd’ in het Nederlands. Daarom schrijf je SEO met hoofdletters.

2 samenstelling: de voorbeeldwoorden zijn samenstellingen en die schrijf je aan elkaar (ook met Engelse woorden). Koppelteken mag, spatie is fout.

Uit 1 en 2 volgt: correct is: SEO-tekst, SEO-schrijver, SEO-tips, enzovoorts.  

Regel 3: ben ik nou zo seejooslim of zijn jullie es-ee-oo-dom?

Er is nog een regel! Iemand die doordenkt, stelt deze slimme vraag: hoe zit het met de uitspraak van SEO? Want het maakt namelijk uit of je die afkorting uitspreekt als één woord (‘seejoo’) of letter voor letter (‘es-ee-oo’). In het eerste geval krijgt de samenstelling géén koppelteken. Net als bijvoorbeeld in havo -> havoscholier. In het tweede geval komt er wel een koppelteken. Net als in vwo -> vwo-scholier.
Mijn tip: met een – zit je altijd goed: SEO-tip of seo-content. Een spatie is altijd fout.

Laat een reactie achter