8 onderdelen voor de ideale briefing

Met een goede briefing gaan wij als de brandweer. Dan heb jij in no time de tekst die aan jouw wensen voldoet. Hoe maak je zo’n briefing? 

Zodra er een aanvraag bij Redactieprofs binnenkomt, vragen we eerst naar de omvang van de klus, de locatie en de deadline. We kijken wie van ons het beste ingezet kan worden.

De ideale briefing

Vervolgens verdiept hij/zij zich in de briefing. Hoe vollediger de briefing is, hoe beter de tekstproductie aansluit bij jouw wensen en doelen. De ideale briefing bevat deze acht onderdelen.

Deadline en aanleveren

Wanneer moet de tekstproductie uiterlijk worden aangeleverd?
Waar maakt de tekstproductie deel van uit? Wanneer/hoe wordt het door de opdrachtgever gepubliceerd/verspreid?
Hoe wil de opdrachtgever het ontvangen, in welk bestandsformaat en op welk mailadres (of anderszins)?

Omvang en vorm

Hoeveel woorden (tekens/pagina’s) mag de tekstproductie tellen?
Zijn er speciale eisen aan de vorm (lengte koppen en intro, tekstopmaak, gebruik kaders en streamers etc.)?

Achtergrondinformatie

Welke informatie kunnen we doorlezen ter voorbereiding op interview?
In hoeverre is er sprake van vertrouwelijke/(privacy)gevoelige informatie?
Welke informatie moeten we verwerken in de tekstproductie?

Geïnterviewden

Wie mogen we interviewen voor de tekstproductie (naam, functie/organisatie, telefoon en e-mailadres)?
Weten de geïnterviewden dat we contact op gaan nemen?
Is al bekend of zij beschikbaar zijn in de betreffende periode?

Doel en doelgroep

Op wie is de tekstproductie gericht?
Wat is het doel van de tekstproductie (verandering in kennis/houding)?
Welke kernboodschap(pen) moet de tekst overbrengen?

Inhoud

Wat is de aanleiding voor deze publicatie?
Welke vragen moet de tekst in elk geval beantwoorden?
Wat is de insteek/invalshoek?
Zijn er valkuilen, gevoeligheden om rekening mee te houden?

Stijl, niveau, schrijfwijze

Welke schrijfstijl kiezen we?
Wat is het kennisniveau/taalniveau van de beoogde lezers?
Heeft de organisatie een schrijfwijzer waarin staat hoe bepaalde begrippen, namen en afkortingen worden geschreven in de organisatie?

Inzage en afstemming

Hoe is de inzage geregeld, aan wie overleggen we de tekst en wanneer?
Gaat de tekst bijvoorbeeld eerst naar de geïnterviewden/direct betrokkenen ter inzage en daarna naar de opdrachtgever?

Over de schutting

In de praktijk volstaat doorgaans een minder uitgebreide briefing. Met veel van onze opdrachtgevers hebben we immers jarenlange samenwerkingsrelaties. Dan mag de briefing soms schaamteloos over de schutting: ‘Interview-morgen-Bram-Brandweer-en-graag-overmorgen-aanleveren.’

Kennismaken helpt ook

Overweeg je samenwerking met een Redactieprof, dan is het prettig om eerst persoonlijk kennis te maken. Elkaar kennen, zo zien we altijd weer bevestigd in ons werk én in de talloze interviews over samenwerking, heeft een positief effect op de samenwerkingsrelatie en de resultaten.

Heb je aanvullingen op onze ideale briefing? Of een brandende vraag? Bel of mail een Redactieprof. Snelle aanrijtijd gegarandeerd.

Laat een reactie achter