Redactieprofs | Werkt je website wel?
Werkt jouw website nog wel? | Redactieprofs
schrijftips, SEO, klantgericht schrijven
16544
post-template-default,single,single-post,postid-16544,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

Werkt je website wel?

De website is het hart van de online communicatie van elk bedrijf. Dit is de plek die je als bedrijf helemaal zelf inricht en alleen jij bepaalt wat bezoekers kunnen zien en doen. Dat is anders dan op social media, waar de regels steeds veranderen.  Een website veroudert snel, leert de praktijk. Werkt die van jou nog wel?

Op de website bepaal je als bedrijf zelf wat bezoekers kunnen zien en doen. Dat is anders dan op social media, waar de regels steeds veranderen.  Op bijvoorbeeld je zakelijke Facebook-pagina, is uiteindelijk toch Facebook de baas. Ook je Linkedin-pagina kan er zomaar opeens heel anders uit gaan zien. Je website is jouw digitale kantoor.  Maar…. die website veroudert zo snel. Immers, je bedrijf verandert. Je doet nu nieuwe dingen of zelfs hele andere dingen. De techniek verandert voortdurend…. En bovendien: je bedrijf verandert zelf. Andere producten, nieuwe diensten, nieuwe klanten, een andere richting in. Heel logisch dus dat je bedrijf af en toe toe is aan een nieuwe website.

Omdat ik er altijd zoveel vragen over krijg, deel ik hierbij wat van mijn eigen website-ervaringen met je:

1 Hoe spreek je bezoekers aan?

Ik zei het al: je website is het hart van je online communicatie. Alleen jij bepaalt wat bezoekers hier kunnen zien en doen en ook wat ze hier kunnen lezen. Vroeger deden we altijd een beetje deftig in de zakenwereld (ja, ik ook!). Maar de tijd dat zakelijke tekst afstandelijk en een tikje ingewikkeld moest zijn om indruk te maken, is echt voorbij. Ik denk voor altijd.

Zie je website meer als een ontmoetingsplek, het misschien wel de eerste plek waar je met potentiële klanten in gesprek gaat. Stel je eens voor dat er een klant bij je langs komt op je kantoor voor een gesprek. Welke toon sla je aan? Wat voor woorden gebruik je dan? Gebruik dat soort woorden ook op je scherm.

2 Zorg dat ze je onthouden

Veel mensen zijn maar enkele minuten op je website. Geef daarom iets weg dat van waarde is voor je bezoekers, iets wat ze graag willen hebben. Ik heb zelf ook zo’n weggever gemaakt: 25 snelstarters om snel en beter te schrijven voor je bedrijf. En die is al honderden keren gedownload.

En… als die geïnteresseerden aan de slag gaan met de tips herinneren ze zich mij ook nog lang nadat ze op mijn website waren.

3 Vertel niet hoe je werkt

Huh? Dat klinkt misschien gek maar mensen die jouw website bezoeken hebben een bepaalde vraag of probleem. Wat ze heel graag willen, het allerliefste van alles, is een oplossing.

Wat ze minder interessant vinden, is hoe je bedrijf werkt. Of je nu kernkwadranten, hogedrukspuiten, droomanalyses of asfaltmengsels gebruikt. Zolang het geen pijn doet, vinden klanten veel goed. Als hun probleem maar verdwijnt.

4 Je klant centraal

Jouw website is het antwoord op een probleem, de misschien lange zoektocht van je klanten. Je laat dan ook zien dat jij snapt hoe vervelend dat probleem is, jij begrijpt de klant volkomen. En je laat ook zien hoe de wereld er uit ziet als je klant zijn probleem heeft opgelost met jouw product of dienst. Wat heerlijk zou dat zijn!

Jouw bedrijf weet precies wat de klant nodig heeft. En dat laat je website zien. Jouw bedrijf heeft al vaker met dit bijltje gehakt. Laat gerust wat andere klanten op jouw website vertellen hoe blij ze zijn! Je legt kort uit wat bijzonder is aan jouw aanpak en wat je bedrijf onderscheidt van de concurrent. Als de klant meer informatie aanvraagt of met jou of je collega in gesprek gaat, komt het goed.

5 Laat je klant het verhaal doen

Je hoeft niet alles zelf te schrijven op je website. Sterker nog, het is beter om hulptroepen in te schakelen, je klanten. Zij weten pas echt dat het werkt wat jij doet. En bezoekers van jouw website zullen jouw klanten eerder geloven dan jouzelf. Nog een extra tip: Zelfs als een klant iets heeft aan te merken, is dat overtuigend, het maakt je geloofwaardig.

Dus: ga vandaag aan de slag met je website:

  1. Kies voor teksten die de juiste toon aanslaan,
  2. Zorg dat klanten je onthouden
  3. Vertel niet hoe je werkt
  4. Zet je klant centraal en
  5. Laat klanten vertellen waarom ze zo blij met je zijn.

Lastig? Geen tijd? Geen zin? Dan nog een laatste tip:

Schakel een Redactieprof in. Er zijn er acht. Je vindt ze op deze fijne website waarop onze klanten ons vinden.

 

Sasja Nicolaï
sasja@nicolaitekstwerk.nl
Geen reacties

Geef een reactie