Redactieprofs | Succes op social media? Minder zenden, meer contact! ! Redactieprofs
Ook na bijna twintig jaar sociale media blijven veel organisaties maar zenden. Maar wie succesvol wil zijn op sociale media, kiest voor contact en interactie. Hoe? Dat beschrijft gastblogger Valerie Vleesenbeek, die een workshop volgde bij socialmediaexpert Ilja Daae.
social media, interactie, communicatie, tips voor social media
18681
post-template-default,single,single-post,postid-18681,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive
succes met social media

Succes op sociale media? Minder zenden, meer contact!

Ook na bijna twintig jaar sociale media blijven veel organisaties maar zenden, weet socialemedia-expert Elja Daae. Maar wie succesvol wil zijn op sociale media, kiest voor contact en interactie. Hoe? Dat beschrijft gastblogger Valerie Vleesenbeek, die een workshop volgde bij Daae.

Onlangs volgde ik een inspirerende workshop bij Elja Daae, georganiseerd door TekstNet. Elja is socialemedia-expert van het eerste uur. Met een informatiedichtheid van vele GB’s per uur deelde ze met ons de laatste trends en nieuwste inzichten over effectief zakelijk gebruik van sociale media. 

Wat ik verbazingwekkend vond te horen: in al die jaren is nog steeds niet doorgedrongen tot veel ondernemers en webcareteams dat sociale media niet voor niets sociaal heten: ze zijn bedoeld voor interactie en uitwisseling, ofwel direct contact en dialoog met de ander. Die vlieger gaat niet alleen op voor persoonlijke vrienden op Facebook en zakenrelaties op LinkedIn, maar ook voor klanten of bezoekers van je bedrijf of instelling.

Uithangbord of gesprek?

Tijdens de workshop vlogen ons de voorbeelden om de oren van organisaties die maar verbeten blijven zenden en sociale media als uithangbord blijven zien. Of die wel een gesprek beginnen, maar dan van het toneel verdwijnen zonder het antwoord af te wachten. Voor verbetering vatbaar dus. 

Daarom hieronder paar inzichten die bijdragen aan sociale-mediastrategieën die het beter doen dan jezelf voortdurend in de etalage zetten (met dank aan Elja! Nog veel meer tips vind je in haar boek ‘Super Social’):

  • Alleen door (snel) veel likes, shares, clicks en vooral ook comments te genereren en daar weer op te reageren, ‘voed’ je het algoritme. Zo val je op in die enorme veelheid van berichten. 
  • Andere manieren om het algoritme te ‘verleiden’ je bericht breder onder de aandacht te brengen zijn ervoor zorgen dat mensen je video helemaal uitkijken, je actief opzoeken, je een DM sturen, meer tijd besteden aan het lezen van jouw bericht.

Langere teksten

Wat dat laatste betreft: hoe meer tekst, hoe meer leestijd. Daarom is het een verheugende (en ook onverwachte) trend dat teksten op sociale media weer steeds langer worden. Alle stories, vlogs, fotocarrousels en TikTokfilmpjes ten spijt, verschijnen er zowel op LinkedIn als op Facebook steeds vaker lange(re) posts en microblogs, waarin niet het beeld maar het woord de hoofdrol speelt. 

Twitter verdubbelde in 2017 al het totale aantal tekens waaruit een tweet mag bestaan. Toch bleek  dit voor veel twitteraars nog niet genoeg. Daarom kun je nu ook twitterdraden spinnen: een aantal opeenvolgende tweets die één verhaal vertellen. Zelfs de stories op Instagram bevatten tegenwoordig vaak meer tekst dan voorheen, al is die meestal niet langer dan een bijschrift. 

Een verklaring voor deze comeback van de ‘long(er) copy’ op internet is er niet. De trend lijkt zelfs haaks te staan op een ontwikkeling waar tijdens de Kinderboekenweek veel over gesproken werd: kinderen en jongeren lezen steeds minder. Of beter gezegd: niet. Hele schoolklassen verklaarden geen boek vrijwillig open te slaan. Ze staren zich letterlijk bijziend op het scherm van hun telefoon of tablet. De teksten op sociale media zijn de enige die ze nog krijgen voorgeschoteld. Laten we ze dus bij voorkeur verleiden deze wél helemaal uit te lezen!

Lezers triggeren

Maar hoe bereik je dat? En hoe ‘trigger’ je de lezer tot een actie of reactie? Een niet uitputtende opsomming:

  • door content speelser en menselijker te maken; emoji’s zijn tegenwoordig zelfs in zakelijke posts een geaccepteerd fenomeen;
    • door in te spelen op wat de lezer interessant vindt of bezig houdt;
    • door je bericht qua opmaak overzichtelijk en aantrekkelijk te maken (dat kan bijvoorbeeld door voldoende witregels in te bouwen of emoji’s als opsommingstekens te gebruiken);
    • door (wat de Redactieprofs al langer wisten) veel met opsommingen of lijstjes te werken
    • door een poll of quiz uit te schrijven;
    • of nog beter: door open vragen te stellen of de lezer vragen over iets mee te denken;
    • en vooral ook: door terug te praten! 

Positieve interactie

Want uiteindelijk, welke communicatiemiddelen je ook kiest: het zijn toch vooral de persoonlijke contacten en (positieve) interactie die leiden tot een grotere bekendheid bij en commitment van klanten. Of er nu een schermpje tussen zit of niet.

Valerie Vleesenbeek is freelance strategie- en communicatieadviseur (overheid en sociaal domein)

Tags:
Valerie Vleesenbeek
jeroensbureau@gmail.com
Geen reacties

Geef een reactie