‘Persoonlijke berichten doen het goed op social media. Zorg voor een goede mix!’
In de blogserie ‘Hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie?’ stelt Redactieprof Cindy 5 vragen aan Lotte Kempers, online marketeer bij Consigo.
Na een hbo-opleiding Communicatie – want: “breed inzetbaar” – startte Lotte haar loopbaan als marketingmedewerker bij Regardz (nu OneMeeting), platform voor alle zakelijke bijeenkomsten in binnen- en buitenland. In de loop der jaren verschoof het accent van vooral offline uitingen naar online. Sinds 2015 heeft online marketing haar volledige focus. In de 7,5 jaar dat ze bij Regardz werkte, groeide ze door tot online marketingmanager. Daarna was het tijd voor iets nieuws.
Ze stapte over van klant- naar bureauzijde en ging als online marketeer aan de slag bij online marketingbureau Consigo in Amersfoort. Inmiddels 4 jaar later is Lotte daar ook online projectmanager én verantwoordelijk voor het onboardingstraject bij nieuwe klanten: “Elkaar goed leren kennen en zorgen voor mooie eerste resultaten.” Kenmerkend voor Consigo? “We werken echt samen mét onze klanten, in plaats van vóór onze klanten. En zijn daarbij resultaatgericht en transparant; onze opdrachtgevers weten precies waar we mee bezig zijn.”
Als ik een tekstschrijver brief, geef ik in elk geval mee…
“Ik vind het belangrijk om onze freelancers goede informatie mee te geven over de klant waarvoor ze aan de slag gaan. Met wat voor type organisatie krijg je te maken? En met welke contactpersoon? Wat vindt hij of zij belangrijk? Toen jij voor ons aan de slag ging voor de Marnix Academie, heb ik je vooral daarover bijgepraat. Daarnaast stem ik altijd een aantal inhoudelijke punten af, zoals de insteek van een interview en de belangrijkste vragen. Tegelijk mag er ook wat spontaniteit in blijven zitten. Ik geef dus richting maar geef de tekstschrijver ook graag de vrijheid om een eigen draai te geven aan interviews en teksten.”
Hoe gebruik je social media?
“Ik blijf zelf een beetje op de achtergrond, zet niet elk ding wat ik meemaak op LinkedIn. Privé gebruik ik Facebook en Instagram, maar ook niet heel actief. Eigenlijk gebruik ik social media vooral om bij te blijven. Ik lees nieuwsbrieven zoals die van Frankwatching en houd hun posts bij. Ik volg een aantal online marketeers, zoals Corinne Keijzer en Carola Rodrigues. Binnen Consigo is contentmarketing mijn aandachtsgebied, daarover lees ik veel. Daarnaast lees ik veel blogs over persoonlijke groei en ontwikkeling. Op LinkedIn zou ik wel wat actiever kunnen zijn. Dat geldt ook voor mijn collega’s; we zijn allemaal redelijk bescheiden, terwijl we veel mooie dingen doen voor onze opdrachtgevers. Blijkbaar voelen we toch een drempel om die te delen.”
“Wat je ziet is dat vooral persoonlijke berichten het heel goed doen op social media – een post met een foto van jezelf of je team krijgt vaak meer reacties en likes dan een inhoudelijk artikel. Het is dus goed om een mix in je content aan te brengen. Mensen willen zaken doen met ménsen in plaats van met een bedrijf. Daarom wordt de ‘Over ons’ pagina op websites ook altijd goed bezocht.”
Wat doe je om je vak bij te houden en jezelf te blijven ontwikkelen?
“Naast het bijhouden van social media volg ik regelmatig een online masterclass. Toevallig ga ik er meteen na dit gesprek een volgen over wat je belangrijk vindt in je werk, hoe je focus aanbrengt en keuzes maakt. Ik vind heel veel dingen interessant; focussen en keuzes maken is dus wel goed voor mij. In september ga ik weer de schoolbanken in! Dan start ik met een opleiding Digitale strategie & leiderschap. Ik heb daar nu al zin in.”
Als ik morgen niet meer deze functie zou hebben, zou ik…
“Als kind riep ik dat ik later schrijfster wilde worden. Voor een van onze opdrachtgevers schrijf ik regelmatig blogs, maar dat doe ik liever niet te veel. Dan wordt het echt een worsteling voor mij.” Lachend: “Ik heb jou niet voor niets ingeschakeld! Verder hebben onderwerpen als mindfulness, voeding, training en coaching altijd mijn interesse, maar de halve wereld is al coach of personal trainer. Als geld geen rol speelde, zou ik vrijwilligerswerk willen doen met mensen of dieren; meer terugdoen voor de wereld. Ik had een tijdje een bestuursfunctie bij De Zonnebloem, maar dat was uiteindelijk niet te combineren met mijn fulltime baan. Het gaf me wél een heel goed gevoel.”
Wat is je levensmotto (of iets waarop je in je werk terug kunt vallen)?
“Zowel de switch naar Consigo als bijvoorbeeld in je eentje naar netwerkbijeenkomsten gaan, vond ik spannend. Tegelijk merk ik steeds weer hoe goed het is om uit je comfortzone te treden. Cliché maar waar, daar groei je van. ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’ (van Pippi Langkous) vind ik daarom een hele mooie.”
Tot slot nog 3 online marketing tips van Lotte:
- ‘Wat moet nu ik nu weer plaatsen op social?’, hoor ik vaak. Je hoeft niet continu nieuwe content te bedenken. Er is vaak genoeg of je kunt oude content hergebruiken. Organiseer een content brainstorm en je kunt weer voor een paar weken vooruit.
- Zorg dat je website er vooral mobiel top uit ziet (als je website je business is). Dit is een belangrijke rankingsfactor van Google.
- Zorg dat je website goed meet- en vindbaar is, zodat je kunt bepalen waar je je marketingbudget op inzet. Maak hierin een keuze, focus je op je belangrijkste kanaal en doe dat goed (i.p.v. alles half). Zo zorg je voor meer bezoekers naar je website, die mogelijk voor extra/nieuwe omzet/business zorgen.
Redactieprof Cindy Gijsbers interviewde haar opdrachtgever Lotte Kempers van Consigo. Ze schreef in opdracht van Consigo een reeks blogs voor de Marnix Academie, waarin studenten, docenten, opleidingscoördinatoren en lectoren hun persoonlijke verhaal vertellen over de diverse opleidingen.