Pers en publiciteit voor het Boezemcafé

Redactieprofs werken soms vrijwillig. Zo verzorgden we de PR voor het Boezemcafé, voor vrouwen die geraakt zijn door borstkanker. 

Redactieprofs doen ook wel eens iets voor niks. In de zin van gratis. In maart klopten twee Jacquelinen aan: of we wilden helpen bij de pers en publiciteit voor hun Boezemcafé: een pop-up café voor vrouwen die geraakt zijn door borstkanker. De eerste radio- en kranteninterviews zijn inmiddels geschiedenis. Woensdag 18 april gaan de deuren open. Van zo’n initiatief word ik warm onder mijn borsten.

Omdat we een mooi initiatief willen steunen of de initiatiefnemer sympathiek vinden. Omdat we vinden dat wij met onze kennis, kunde en ervaring ook wel eens onbezoldigd kunnen bijdragen aan de maatschappij. Nu dan dus de pers en publiciteit voor het Boezemcafé.

Je hoeft niet alles alleen te kunnen
Met dit initiatief willen Jacqueline Eenens en Jacqueline van Heteren vrouwen een plek bieden waar ze open en vrij in een niet-ziektegerelateerde omgeving met elkaar kunnen praten over borstkanker en de gevolgen daarvan.
“In het Boezemcafé kunnen en mogen vrouwen elkaar vragen stellen en elkaar helpen met raad en soms met daad. Uit ervaring weet ik dat het fijn is als iemand je daarbij helpt. Je hoeft niet alles alleen te kunnen”, vindt Jacqueline Eenens, ervaringsdeskundige en gecertificeerd coach bij Up and Up Coaching.
Ook Jacqueline van Heteren, schoonheidsspecialiste en masseuse bij Parels en Oesters, heeft in haar professionele en persoonlijke leven ervaring met vrouwen die geraakt zijn door borstkanker. “Tijdens de behandeling en genezing bied ik in mijn salon troost, liefde en ondersteuning met aandacht en aanraking. Het Boezemcafé is een verlengstuk hiervan.”

Zorg voor een sprekende foto
Beide vrouwen hadden een concreet plan, een plek en een deadline. En een vraag: of Redactieprofs hen konden helpen met het maken van een flyer. Na een gesprek hebben we besloten om naast de flyertekst ook een persbericht en een informerende brief voor huisartsen en verpleegkundigen te schrijven.
Daarnaast leverden we een document met algemene teksten die later ‘geknipt en geplakt’ konden worden voor bijvoorbeeld social media, informatiemap, website of ansichtkaart. Ook adviseerden we om direct een sprekende portretfoto te laten maken. Een flyer of persbericht mét beeld van de innemende initiatiefneemsters trekt aarzelende vrouwen (en redacties!) sneller over de streep.

Tekstfragmenten helpen tijdens interviews
Terwijl wij schreven, regelden Jacqueline en Jacqueline een fotograaf (Luisa de Bruin), vormgever (Alex Warmerdam), webbouwer (Marleen Bosch Stammeshaus) en drukwerk (Hans Warmerdam). De dames kunnen zich op hun borst kloppen! Alles staat klaar ruim voor de opening! Bovendien pikten bijna alle lokale media en nationale (patiënten)verenigingen het persbericht op. Interviews schudden de initiatiefneemsters aan de hand van onze tekstfragmenten zo uit hun mouw.
De zenuwen over de media-aandacht worden inmiddels overschaduwd door die over de grootte van de locatie. Aanstaande woensdag weten ze of het aantal vierkante meters toereikend is; dan gaan om 10 uur de deuren van het eerste Boezemcafé open.

Het Boezemcafé is open op woensdag 18 april, 4 juli en 10 oktober van 10.00 tot 12.30 uur (Herenweg 101 in Warmond). Aanmelden via boezemcafé@gmail.com mag, maar hoeft niet. Voor meer informatie bezoek www.boezemcafe.nl en Facebook.

1 reactie

  1. Gijs van Heteren op 16/04/2018 om 08:38

    Goed initiatief van Redactieprofs. Fijn dat ze zoveel publiciteit genereren voor een bijzonder initiatief dat Boezemcafe is!

Laat een reactie achter