Redactieprofs | ‘Investeren in een goede tekst betaalt zich altijd terug’
Investeren in goede tekst betaalt zich terug | Redactieprofs
16564
post-template-default,single,single-post,postid-16564,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

‘Investeren in een goede tekst betaalt zich altijd terug’

Eigenlijk wilde ze journalist worden, maar omdat ze de havo afsloot met een gemiddelde net onder de 8, werd ze niet toegelaten tot de hbo-opleiding in Utrecht. Het bleek een gelukkig ongeluk. Jacqueline de Groot-van Dijk besloot om dan maar communicatie te gaan studeren en werd verliefd op het vak. In 2012 startte zij haar eigen bedrijf, Doortastend. Ze organiseert evenementen voor winkeliersverenigingen en mkb-bedrijven en regelt ook de publiciteit eromheen. Voor teksten schakelt ze regelmatig een expert in. “Tekstschrijven is een vak, dat beseffen te weinig mensen.”

Half elf. Jacqueline de Groot komt aan op haar werkplek De Loft in Lisse, de zolder van een voormalige school, onlangs volledig gerestaureerd. Ze werkt er een paar dagen per week, om privé en werk uit elkaar te houden. Dat kost moeite genoeg, want het werk gaat altijd door en ze bezoekt regelmatig netwerkbijeenkomsten in de vroege avond. Ze draagt een trainingspak en sportschoenen. “Ik heb net gesport”, verontschuldigt ze zich, “nadat ik de kinderen naar school heb gebracht.”

Ondernemersbloed

Jacqueline is opgegroeid in een ondernemersgezin. Haar ouders runden twee supermarkten in Voorhout en Roelofarendsveen. Het hele gezin werkte mee. In haar vrije tijd zat ze achter de kassa. Inmiddels heeft haar broer de supermarkten overgenomen. Jacqueline zocht haar toekomst buiten het familiebedrijf. Ze volgde de opleiding Communicatie in Utrecht en ging in 2000 in het bedrijfsleven aan de slag.
Ze werkte bij reclamebureaus en bij commerciële afdelingen van grote bedrijven. “Ik leerde het vak van twee kanten kennen”, kijkt ze terug. “Zowel de vraag- als de aanbodkant. Bij de reclamebureaus leerde ik hoe marketing werkt, bij de bedrijven hoe het politieke spel werkt en hoe je dingen voor elkaar krijgt. Ik spreek beide talen, dat is een groot voordeel. Ik ben nog steeds heel erg geïnteresseerd in marketingcampagnes.”

Gat in de markt

In 2012 besloot ze haar eigen bedrijf te beginnen: het ondersteunen van mkb-ondernemers in hun marketing. “Ik zag een gat in de markt”, vertelt ze. “Ik merkte vroeger thuis al dat veel winkeliers de communicatie er maar een beetje bij doen, als ze er al iets aan doen. En dan gaat het vooral om het eigen bedrijf. Soms hebben ze wel goede ideeën om iets met een winkelstraat of -centrum te doen, maar meestal komt het er niet van. Geen tijd. Daar lagen kansen voor een organiserende professional.”

Klanten van Doortastend zijn vooral winkeliersverenigingen en soms mkb-bedrijven in andere sectoren. Jacqueline richt zich op de Bollenstreek. “Winkeliers op locaties van vastgoedbedrijven zijn vaak contractueel verplicht om promotieactiviteiten te ondernemen”, legt Jacqueline uit. “Daardoor is er budget beschikbaar om dingen te organiseren. Voorbeelden zijn het Voorhavenkwartier in Sassenheim en Jacoba van Beierenhof in Voorhout.”

Wijn op het Plein is zo’n promotieactiviteit. Jacqueline organiseerde dit wijnfestijn op het Voorhavenkwartier in mei 2016 voor de eerste keer, samen met een brasserie en een wijnhandel. Wegens groot succes kreeg het evenement in 2017 een reprise. “De brasserie regelt hapjes, mensen kunnen bij de wijnhandel wijn proeven en ik doe de PR en de organisatie. Ik zorg dat er EHBO’ers zijn, we huren muzikanten in, we maken afspraken met de gemeente. Het is een prachtig feest.”

Sterk netwerk

Het bedrijf van Jacqueline heet niet toevallig ‘Doortastend’. Het is een eigenschap die haar naast haar vakkennis helpt om zaken te realiseren. “Ik heb van huis uit wel een kruideniersmentaliteit meegekregen, in de goede zin: niet lullen, maar poetsen. Aanpakken, doorzetten. Soms keert dat zich ook wel tegen me. Ik doe vaak meer dan ik zou moeten doen. Aan de andere kant helpt dat wel om campagnes en evenementen succesvol te maken.”

Jacqueline heeft een uitgebreid netwerk om evenementen te organiseren. Bijna uitsluitend bedrijven en organisaties die net als zij in de Bollenstreek zitten. Korte lijnen maken het mogelijk om snel te reageren op vragen van klanten. “Het kan voorkomen dat een winkelier vandaag het weerbericht voor volgende week ziet en denkt: Mooi weer, we moeten maar eens iets bijzonders gaan doen. Dan is het prettig dat ik vertrouwde relaties heb die aan een half woord voldoende hebben.”

In dat netwerk zitten ook enkele tekstschrijvers. “Een eenvoudig tekstje schrijf ik zelf nog wel, maar ik weet ook dat je een PR-uiting kunt maken of kraken met een tekst. Voor een goede flyer, een advertorial of een website schakel ik liever een expert in. Tekstschrijven is een vak, dat beseffen te weinig mensen. Soms zie ik flyers die er prachtig uitzien, maar als je dan de tekst ziet… een gemiste kans. Investeren in een goede tekst betaalt zich altijd terug.”

 

Jos Leijen
info@bureauschrijfwerk.nl
Geen reacties

Geef een reactie