Redactieprofs | Hou van je lezer
17829
post-template-default,single,single-post,postid-17829,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

Hou van je lezer

Valentijnsdag! 5 tips om je lezer lief te hebben

Je kunt je digitale lezer niet verrassen met lekkers of bloemen. Maar je kunt wel op veel andere manieren laten merken dat je van hem of haar houdt. En dat is zeker aan te raden, want wie van jou houdt, onthoudt jou ook. Vijf Valentijntips voor elke dag.

Al die grote rode harten in warenhuizen, online campagnes en blogs. Is dat nou liefde? Misschien vind je het commerciële onzin. Vind ik stiekem ook wel een beetje. Maar hé, het is toch ook heel mooi dat we de liefde centraal zetten? Valentijnsdag zou een overblijfsel zijn van de dag van de Godin Juno, beschermheilige van vrouwen en het huwelijk. Of een overblijfsel van een Romeins vruchtbaarheidsfeest. Waar het ook vandaan komt: de liefde centraal zetten, dat zouden we elke dag moeten doen! Wie verras jij dit jaar? Vijf valentijntips voor elke dag.

  • Tip 1: Schrijf een persoonlijk bericht

Woorden die precies passen bij jou én bij degene tot wie je je richt. Die woorden zijn uniek. Alleen jij kunt ze op deze manier geven. Precies de juiste woorden vinden die jouw lezer raken, dat maakt jouw mailtje, hoe kort ook, uniek. Het zal je niet verbazen dat dit mijn favoriete valentijnscadeau is, om te geven én om te krijgen. Het werkt heel goed, privé én zakelijk.

  • Tip 2: Vertel over jezelf

De lezer wil een voorbeeld, een rolmodel. En is weg van succesverhalen, levensverhalen. Houd het dus menselijk. Vertel eens wat over jezelf. Volgens Simon Sinek is het geheim van Apple dat hun communicatie ‘Starts with why’. Het gaat er niet om wát ze maken. Het gaat er niet om hóe ze het maken. Het gaat erom waaróm ze het maken. Want het waarom appelleert rechtstreeks met het deel van je hersenen dat je gedrag stuurt. Dus: wat is jouw waarom? Waarom doe je wat je doet, maak je wat je maakt? Waar kom je je bed voor uit? Deel het met je lezer zodat die nog meer van je kan houden.

  • Tip 3: Online lezen is niet fijn

De meeste teksten leest je lezer online. Online lezen is niet fijn. Help daarom door je tekst kort en overtuigend te maken. Met goede intro’s, koppen, tussenkoppen. Ook streamers, lijstjes en fotobijschriften scoren online goed. Kortom: verdiep je in je lezer en zorg dat het lezen een fijne ervaring wordt.

  • Tip 4: Geef een klein cadeautje

Lekkers en bloemen uitdelen is lastig online. Toch worden  cadeautjes altijd erg op prijs gesteld. Dus denk na over wat je wél kunt geven. Vat je expertise samen in een kernachtig e-book, neem een inspirerende video op of schrijf dat ene white paper dat alle andere informatie overbodig maakt. Kies iets dat bij jou past en dat je lezer blij maakt. Laat het mooi vormgeven, want het oog wil ook wat. Succes verzekerd!

  • Tip 5: Verwijs door

Je hoeft niet alles zelf te doen. Het internet staat vol met verrassende, overtuigende en enthousiasmerende informatie. Niet alleen schrijvend kun je het hart van je lezer veroveren. Ook het delen van mooie vondsten wordt gewaardeerd. Geef de lezer een inkijkje in plaatsen die hij zelf niet snel gevonden zou hebben. Verzamel de leukste websites, webshops of opinies  van interessante experts.

Elke dag Valentijn, geniet ervan,

Redactieprofs

Sasja Nicolaï
sasja@nicolaitekstwerk.nl
Geen reacties

Geef een reactie