Redactieprofs | ‘Het levende bewijs van een leven lang leren’
17534
post-template-default,single,single-post,postid-17534,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.4.1,vc_responsive

‘Het levende bewijs van een leven lang leren’

Hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie? Vijf vragen aan Veronique Verver, communicatieadviseur bij MBO Amersfoort.

Veronique Verver werkt sinds 2000 bij MBO Amersfoort. Eerst als allround communicatieadviseur en inmiddels is zij specialist interne communicatie. In deze functie gaf zij de afgelopen jaren mede vorm aan het Internal branding-traject van MBO Amersfoort.

Veronique begon haar werkzame leven als radiologisch laborante, maar na acht jaar braken de nacht- en weekenddiensten haar op. Vervolgens was zij secretaresse in verschillende ziekenhuizen. “Bij het vertrek van de decaan van Amersteyn College Zorg en Welzijn vroeg zij of PR niet iets voor mij was. Dat vond ik inderdaad, dus ik greep die kans enthousiast. Wel bedong ik bij de directie meteen een communicatie-opleiding. Op mijn 46e jaar heb ik mij dus omgeschoold. Nooit te oud om te switchen!” Veronique koos de volgende vijf vragen uit de Redactieprofs-keuzevragenlijst.

Welke trends vind je belangrijk of interessant in je vakgebied, en waarom?

“Voor studenten is tekst niet meer van deze tijd. Voor onze mbo-studenten is beeld veel belangrijker geworden en op de Open Dagen is beleving belangrijk. Alles draait om sfeer en een goede ontvangst. En het verhaal van de docent heeft plaatsgemaakt voor informele gesprekken met studenten die de opleiding al doen.”

Hoe is jouw aanpak: werk je strikt volgens plan of juist meer intuïtief? 

“Meer intuïtief, want uit ervaring weet ik dat een strikt plan niet werkt in het onderwijs. Er gebeurt altijd iets onverwachts en dat vraagt om flexibel reageren.”

Welk communicatieboek zou je vakgenoten aanraden, en waarom?

“Ik ben erg aangesproken door Alignment 2.0 van Bea Aernoutse, managing partner en strategy director bij PROOF. Het is voor organisaties van groot belang dat medewerkers op de hoogte zijn van en hun steentje kunnen bijdragen aan strategische doelstellingen. Het waarmaken van de belofte aan de buitenwereld begint bij medewerkers en bij hun doen en laten. Een echte aanrader dus!”

Wat doe je om je vak bij te houden en je te ontwikkelen?

“Laatst heb ik mijn administratiekast opgeruimd en vond ik 28 certificaten en drie communicatiediploma’s. Ik ben het levende bewijs van ‘een leven lang leren’.”

Deze persoon bewonder ik…  

“Madeleine Albright. Ik heb haar biografie een tijd geleden gelezen en onlangs stond ze in de Volkskrant. Wat een pittige vrouw! Ze heeft zich staande gehouden onder Bush, in een mannenwereld en is niet bang om tegen de gevestigde orde in te gaan. Daar herken ik mij zeer in…”

Redactieprof Jeroen van der Bijl interviewde Veronique Verver. Zij werken inmiddels zo’n vier jaar samen. Recente projecten: eindredactie interne nieuwsbrieven, herschrijven vacatureteksten.

 

 

Jeroen van der Bijl
jvdbijl@axemedia.nl
Geen reacties

Geef een reactie