De saus van de schrijver

‘Beheers jij nou een hele serie schrijfstijlen? Of komt het stiekem neer op hetzelfde trucje?’ Interessante vraag. Ik probeer hem hier te beantwoorden.

Ik schrijf onder meer voor een arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voor het hbo (Zestor), een ontwerper, producent en leverancier van designmeubilair (Gispen), een kwaliteitsinstituut in de zorg (Perspekt) en een ontwikkelaar van software voor de logistieke sector (Simacan). Op een feestje kreeg ik bovenstaande vraag. Hij triggerde mij.

Is er in de kern sprake van een ‘Cindy-stijl’? Herkenbaar als je meerdere teksten van mijn hand naast elkaar legt? Of verplaats ik me net als een acteur in verschillende personages, in mijn geval organisaties, en rolt er dan steeds een andere ‘saus’ uit mijn pen/toetsenbord?

Schrijven voor een specifieke branche

Eén ding is zeker: als ervaren tekstschrijver weet je je snel in te lezen en te verplaatsen in een – soms compleet nieuwe – branche. Je maakt je het jargon eigen (alleen al de afkortingen die over de tafel gaan!). En neemt daar weer afstand van. Je wilt tot die uitgekiende balans komen van een verhaal dat past binnen de branche, maar ook nog lekker leest en toegankelijk is. Proef je om welke branche het gaat in onderstaande teksten?

Op <datum> lanceert <naam organisatie> Sett CE: de designbank van maar liefst 95% gerecycled materiaal. De bank is het resultaat van een bijzondere samenwerking met Searious Business en TU Delft. Vanuit de ambitie om circulair te ontwerpen en produceren.

‘Als onze vrachtwagens bij het distributiecentrum wegreden, zagen we ze letterlijk en figuurlijk niet meer. Voor de monitoring van alle ritten én de communicatie daaromheen zetten we nu de Control Tower in.’

Als hbo-docent coach je jonge mensen in hun ontwikkeling tot echte beroepsprofessionals. Je draagt je eigen kennis en praktijkervaring over, maar veel belangrijker nog: je zet je studenten aan om daar zélf over na te denken.

…een denk- en werkmodel voor mensen en organisaties in de (langdurige) zorg. Organisaties en professionals die elke dag weer met hoofd, hart en handen zorg en ondersteuning geven aan hun cliënten.

1. komt uit een persbericht voor Gispen, 2. komt uit een referentietekst voor Simacan, 3. komt uit een webtekst voor Zestor, 4. komt uit een kwaliteitsmodel voor Perspekt.

Schrijven voor een specifiek middel

Uiteraard pas je je schrijfstijl aan op het middel dat je maakt. Een wetenschappelijke verhandeling heeft een andere tone of voice dan een salestekst. Neem als voorbeeld de designbank van Gispen. Fragment 1 hierboven komt uit een persbericht. Voor de verkoopbrochure schreef ik:

Gispen Sett is een karakteristieke designbank met een bijzonder hoog zitcomfort. Ontwerper Peter van de Water zocht en vond een unieke balans tussen eenvoud en comfort. De strakke uitstraling en opmerkelijke details maken deze bank tot een tijdloos model.

Voor de productpagina op de site, met alle specificaties:

Sett CE is circulair ontworpen: alle materialen in de bank zijn te scheiden en dankzij innovatieve technieken is elk onderdeel te verwerken tot een nieuw product. Sett CE is gemaakt van 95% gerecycled materiaal. Romp: 3D geprint gerecycled plastic. Zitting en rug: gerecycled polyetherschuim.

Schrijven voor een specifieke doelgroep

Ook houd je rekening met de doelgroep voor wie je schrijft. Een paar voorbeelden voor Perspekt, het kwaliteitsinstituut in de zorg. Voor de zorgorganisaties en -medewerkers die zij vooruit helpen met diverse kwaliteitsmodellen schreef ik:

Wij helpen u om ‘kwaliteit’ tastbaar en concreet te maken. Te beginnen op de werkvloer.

Voor de cliënten en hun familie:

Ontvangt u of uw naaste zorg, ondersteuning of hulp van een zorgorganisatie? Dan is het fijn om te weten dat u kwaliteit kunt verwachten. Maar wat is kwaliteit? Iedereen ervaart dit anders. 

 Voor de auditoren:

Als auditor ga je bij een zorgorganisatie op locatie observeren hoe cliënten verzorgd worden en begeleiding krijgen. Dit doe je zowel aangekondigd als ongepland. In deze handleiding vind je een instructie voor jouw vijf kerntaken: <…>.

Conclusie?

Dus ja, ik verplaats me in verschillende branches, middelen en doelgroepen. Maar in de básis denk ik dat er wel een kernstijl achter zit. Onlangs verwoordde een opdrachtgever het mooi. Ik had een tekst opgeleverd en was nog zoekende naar dé stijl. Ze belde me en zei: ‘Ik mis JOU in de tekst!’ Iets van een Cindy-sausje blijkt dus te bestaan. Collega-Redactieprofs en andere tekstprofessionals, hoe zit dat bij jullie? Leuk om hier eens samen over verder te bomen!

Behoefte aan branche-, middel- of doelgroepgerichte(re) teksten? Neem contact op met Redactieprofs en kijk wat we voor je kunnen betekenen.

 

Laat een reactie achter