Redactieprofs hebben wat te vertellen. Verhalen,
taalfeitjes, spellingsdilemma’s, trends in tekst en redactie.
We delen onze kennis en ervaring graag met je in onze blogs.

Redactieprofs hebben wat te vertellen. Verhalen,
taalfeitjes, spellingsdilemma’s, trends in tekst en redactie. We delen onze kennis en ervaring graag met je in onze blogs.

Redactieprofs hebben wat te vertellen:

Abstract idea of rent a car. Small car on map.

SEO-schrijven: tips en tricks

Met het SEO-schrijven is ons vak veranderd. We schrijven nu voor onze opdrachtgever en lezers, mensen van vlees en bloed, maar ook voor zoekmachines zoals Google en YouTube. Redactieprofs kennen daar allerlei tips en tricks voor. Zo wordt SEO-schrijven steeds leuker.

46573530_m-e1557993566351

De beste beginzin? Wees (on)voorspelbaar!

Een goede openingszin: daarmee verleid je de lezer. Waaraan moet zo’n zin voldoen? Redactieprof Marleen kijkt de kunst af bij de literatuur en doet een verrassende ontdekking. “Ken ik jou niet ergens van?” Google op ‘openingszin’ en je vindt pagina’s vol ‘originele’ binnenkomers voor desperate versierders. De aandacht trekken met een catchy oneliner, daar gaat…

Directions Sign For Haarlem And Utrecht At Diemen The Netherlands 2018

Waarom tekstschrijvers HOOFDLETTERS vermijden

Kortste profblog ooit. Ik leerde het bij een college ‘taalergonomie’. Een echte eyeopener. Waarom je beter geen hoofdletters kunt gebruiken. Je krijgt ze soms nog wel eens overhandigd, aan balies of in wachtkamers: papieren formulieren, waarop je je adresgegevens in vierkante hokjes in moet vullen. In hoofdletters a.u.b., want dat is duidelijker. Klopt niet.  Denk…

Karen-Mulder

‘De kracht van inleven en weglaten’

In de blogserie: hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie? Vijf vragen aan Karen Mulder, Marketing Communicatie Manager bij Gispen.

Header-foto-Ik-ook-van-jou

Denk dirty

Hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie? Naast antwoord op vier vragen geeft Theanne Boer drie tips voor eindredactie. Denk dirty!

Light bulb lamp on blackboard background with copy space

Creativiteit is vooral dóórgaan

Je hoort het vaak zeggen: de beste ideeën ontstaan onder tijdsdruk. Klopt niet. Wat wél creativiteit oplevert? Ploeteren. En frisse lucht. 

Travel Netherlands famous landmarks skyline multicolored design background. Transparency vector organized in layers for easy create your own website, brochure or marketing campaign.

Waarom spreken we Dutch?

“You speak Dutch? From Germany?”, vraagt de Gambiaanse. “Non”, helpt de Senegalese me van de wal in de sloot, “Pays Bas.” De spraakverwarring is weer compleet.

Schermafbeelding-2019-03-14-om-11.50.40

Wat is deze? Het foute verwijswoord rukt op!

Er gaat de laatste tijd geen dag voorbij of ik zie wel een zin die niet klopt met het verwijswoord ‘deze’. Pas nog in mijn kwaliteitskrant. Tijd voor een blog! Reinigt het gezicht zonder deze uit te drogen.Koop zijn laatste boek en laat deze direct door Yotam Ottolenghi signeren.Vraag een sollicitatieformulier en lever deze in…

Fire truck car isolated. Fire truck vector cartoon silhouette. Fire truck mobile fast emergency service. Fire truck fast moving. Fire truck vector illustration. Vector rescue fire truck

8 onderdelen voor de ideale briefing

Met een goede briefing gaan wij als de brandweer. Dan heb jij in no time de tekst die aan jouw wensen voldoet. Hoe maak je zo’n briefing?  Zodra er een aanvraag bij Redactieprofs binnenkomt, vragen we eerst naar de omvang van de klus, de locatie en de deadline. We kijken wie van ons het beste…

46737821_m-e1548945602124

Naamwoordstijl voorkomen: zo doe je dat!

Een van de grootste taalvervuilers: naamwoordstijl. Soms niet te voorkomen, vaak wel. Voorkom luie zinnen en breng vaart in je tekst!