Tweets

Redactieprofs
tel.: 033 - 455 13 10
e-mail: info@redactieprofs.nl

Meer van ons blog

Infographics: hoe zet je ze goed in?

| 0 reacties

  Wat maakt het verschil tussen een leuk plaatje en een infographic die écht informatie overbrengt? Redactieprof Marleen laat je in drie stappen meedenken over het succesrecept.

> Lees meer

23 opruimtips van 8 Redactieprofs

| 1 reactie

Een nieuwe lente en een nieuw geluid. Elk voorjaar trekt deze dichtregel van Herman Gorter aan mij voorbij. En elk voorjaar kamp ik weer met goede voornemens mijn kantoor uit te mesten, bewijsexemplaren te sorteren en mijn computer te ont-documenteren. Eerlijk is eerlijk, het lukt me maar met mate. Hoe doen mijn collega’s dat? Hoe […]

> Lees meer

Hoe schrijf je eerlijk en toch aantrekkelijk over huizen?

| 0 reacties

Veel authentieke details (lees: een kluswoning), vlakbij uitvalswegen (lees: zo ongeveer óp de snelweg). Eerlijk én aantrekkelijk schrijven valt in de makelaardij niet altijd mee. Redactieprof Sasja gaf er een workshop over. Voor een makelaardij midden in het land (lees: zeer gunstig gelegen). De vijf belangrijkste tips deelt ze hier.

> Lees meer

Een stijlregel voor je tekst is geen dogma

| 0 reacties

De gedachte dat je als tekstschrijver bepaalde stijlregels in acht móet nemen, is al zo oud als Cicero. Je kon toen alleen goed schrijven (en spreken) als je nauwkeurig omschreven regels volgde. Tegenwoordig gaan we gelukkig wat pragmatischer om met stijl.

> Lees meer

Jaarverslag: het verschil tussen vage en concrete taal

| 0 reacties

Het jaarverslag komt eraan. Stel, je werkt bij een zorginstelling en je schrijft deze alinea in het jaarverslag: Sinds eind 2015 is daarom gestart met de pilot Kwaliteit op twee afdelingen. De cliënt en diens netwerk staan daarin centraal. De medewerker zal meer ruimte krijgen om adequaat te kunnen reageren op vragen van cliënten en zijn familie. […]

> Lees meer

Hoe je je zakelijke evenement flink laat nagonzen

| 0 reacties

Tevreden kijk je terug op je zakelijke evenement. Veel bezoekers, enthousiaste reacties, een hoop kennis en ideeën uitgewisseld. En dan? Laat het enthousiasme niet verdwijnen in de waan van de dag. Maak het je bezoekers liever gemakkelijk om meteen vervolgstappen te kunnen zetten.

> Lees meer

Tips voor een lezens- en lezerswaardig jaarverslag

| 0 reacties

We zien nogal eens jaarverslagen langskomen die kennelijk vooral níet gelezen willen worden. Dat zit hem dan niet eens in de gebrekkige vormgeving, maar vooral in het ontbreken van een duidelijke focus op de doelgroep. Veel jaarverslagen lijken alle mogelijke stakeholders te willen bedienen, waardoor niemand zich aangesproken voelt. Drie tips om tijd- en geldverspilling […]

> Lees meer

Maak in 5 stappen je content calendar

| 2 reacties

Mijn nieuwe Moleskine-agenda biedt me overzicht over het nieuwe jaar. En mijn content calendar geeft me structuur en doelgerichtheid over de productie en publicatie van blogs, nieuwsberichten en posts voor de komende maanden. Waarom een content calendar? Hoe maak je ‘m? 

> Lees meer

SEO voor gevorderden

| 0 reacties

Redactieprofs schrijven en adviseren heel wat af, maar staan altijd open voor de wijze raad van hun vakgenoten. Marieke Blomsma van WoordinStijl is expert op het gebied van SEO-campagnes. Ze vertelt ons over haar ervaringen.

> Lees meer

De kern van de boodschap – Precies wat ik wilde zeggen

| 0 reacties

Bij het weergeven van interviews in een tekst is er een essentieel verschil tussen het vak van tekstschrijver en dat van journalist. Als journalist is het je taak exact weer te geven wat iemand heeft gezegd, en ook hoe iemand het heeft gezegd. Veel journalisten gaan dan ook met een opnameapparaat op pad. Al is […]

> Lees meer