“Altijd in verbinding met anderen: collega’s én klanten”
Hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie? Vijf vragen aan Sophie Vos-Krabbenbos, communicatieadviseur bij Stichting Perspekt.
Ze studeerde Toegepaste Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente. Vulde dit later aan met NIMA Interne en Concerncommunicatie. Na een allround communicatiefunctie bij Platform Bèta Techniek en een meer commerciële, op duurzaamheid gerichte communicatierol bij VELUX, werkt ze sinds eind 2015 bij Stichting Perspekt – een kwaliteitsinstituut in de zorg. Hier komt wat zij wil mooi samen: een brede communicatiefunctie, voor een organisatie met maatschappelijk nut.
Sophie en ik hebben veel contact over lopende opdrachten. Nú namen we de tijd om eens stil te staan bij ons gezamenlijke vak. Aan de hand van vijf vragen die Sophie uit onze keuzevragenlijst selecteerde.
Welke trends vind je interessant in je vakgebied, en waarom?
“Wat ik zelf heel erg interessant vind is de corporate story. Een sustainable corporate story waarin je de organisatie tot leven brengt. Uiteindelijk ben je niet voor jezelf op aarde – ook als organisatie. De ontstaansgeschiedenis, de keuzes die je maakt geven je organisatie karakter, waarden en gevoel. Het is mooi om de organisatie in breder perspectief neer te zetten en een diepgaander doel te tonen. Dat verhaal mag vaker verteld worden. Wat dat betreft kan ik m’n ei goed kwijt bij Perspekt. Een organisatie met een duidelijk maatschappelijk nut: zorgorganisaties helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van hun zorgverlening aan cliënten.”
“Toen ik bij Perspekt startte, lag er zoveel om op te pakken: de huisstijl laten aansluiten bij de identiteit, de communicatie en marketing opnieuw neerzetten en professionaliseren, de interne communicatie. Ik kom nu pas langzaamaan toe aan onze eigen corporate story. Zeker nu we een compleet nieuw product aan het ontwikkelen zijn: PREZO Care, een vernieuwend denk- en werkmodel voor kwaliteit in de zorg.” Lachend: “Daar weet jij inmiddels alles van!”
“Ook een mooie ontwikkeling in het vak wat mij betreft: je eigen kennis en capaciteiten verbinden met die van de disciplines om je heen. Ik zit bewust op een kamer met collega’s met een andere functie. Je hoort veel van elkaar, werkt makkelijk samen. Dat leidt uiteindelijk alleen maar tot betere resultaten.”
Hoe is jouw aanpak; werk je strikt volgens plan of juist meer intuïtief?
“Ik ben behoorlijk ‘blauw’, dus ga meer richting het strikte. Ik werk gestructureerd, creëer overzicht en hou van lijstjes. Maar: ik ga ook voor samenwerken en delen met anderen. Je doet het als team. Ik wil de communicatie niet te ad hoc inrichten. Daarom heb ik bijvoorbeeld naast de bila’s met onze directeur/bestuurder, waarin we vooral lopende zaken bespreken, ook regelmatig een beschouwende sessie met haar. Met de benen op tafel dus. Alles weer even van een afstandje bekijken; waar zijn we mee bezig?”
Wat doe je om je vak bij te houden en jezelf te ontwikkelen?
“Ik ben lid van de Utrechtse Communicatiekring. Via lezingen en workshops doe ik nieuwe informatie of inspiratie op die ik normaalgesproken niet zomaar zou tegenkomen. Bijvoorbeeld: hoe kun je Lego inzetten om tot oplossingen te komen? Of: hoe gaan andere organisaties, zoals de NS, om met hun klantreis? Daarnaast bezoek ik soms een congres. Laatst nog een over positionering bij Marketing in de zorg van morgen. In de dagelijkse praktijk zorg ik ervoor dat ik in verbinding blijf met onze klanten. Ik wil altijd die praktijk ervaren; meelopen met een van onze audits bijvoorbeeld, niet alleen achter mijn bureau zitten.”
Wie bewonder je?
“Mijn allereerste baas: Beatrice Boots van Platform Bèta Techniek. Ik heb ontzettend veel van haar geleerd. Het belangrijkste wat ik van haar heb meegekregen: durf nieuwsgierig te zijn. Zo waren we eens samen op een bedrijfsbezoek en moesten we bij aankomst nog even wachten. Ik heb dan de neiging om rustig te gaan zitten, wil alles correct doen. Zij plukte de ene na de andere brochure uit een rek, keek goed rond, wilde overal aan snuffelen. Waarom ook niet! Gezonde nieuwsgierigheid dus. Niet alles gewoon maar aannemen of invullen, maar zelf een breder beeld krijgen.”
Met welke tekst was of ben je heel blij, en waarom?
“Met de complimenten aan jou: alle teksten tot zover over ons kwaliteitsmodel PREZO Care. Taaie materie die jij van heel abstracte teksten hebt weten om te zetten naar pakkende en toegankelijke verhalen. Ik weet nog dat ik in eerste instantie zelf een aanzet heb gedaan. Maar daar ging zoveel tijd in zitten en de vertaalslag maken bleek lastig… Dan is het fijn om het uit te kunnen besteden aan een professional. En je positief te laten verrassen door het eindresultaat.”
Redactieprof Cindy Gijsbers interviewde haar opdrachtgever Sophie Vos-Krabbenbos van Stichting Perspekt. Recente projecten: de website van Perspekt en alle communicatie rondom het nieuwe kwaliteitsmodel PREZO Care.