Grote schoonmaak
Begin dit jaar vierde ik het 15-jarig bestaan van mijn tekstbedrijf. Met plezier en ook wat weemoed blikte ik terug op al die jaren tekstschrijverij. Talloze teksten heb ik geschreven, die ik ook nog eens allemaal heb bewaard. In mijn computer, én in de cloud en van tijd tot tijd op een externe harde schijf. Ik bewaar echt alles, ook proefversies en briefings. Waarom? Omdat opruimen en weggooien me meer tijd kost dan bewaren. Dat geldt ook voor mijn foto’s. Er hangen er nu zo’n 30.000 van mij in de Wolk. Om ooit nog eens uit te zoeken en fotoboeken van te maken. Ik ken iemand die elke avond de onbruikbare foto’s wist van haar telefoon en elk jaar een fysiek fotoboek maakt van het afgelopen jaar. Die staat van georganiseerdheid en discipline heb ik van nature niet en dus hangt alles in een wolkenmist. Tot in de eeuwigheid, want de cloud gooit niks weg, zonder het netjes te vragen.
voor de eeuwigheid
Nu is bewaren in de cloud erg handig. Dat bleek maar weer toen ik van de zomer een kop koffie – RATS – over m’n toetsenbord gooide. De kopie op mijn externe harde schijf bleek mislukt, dus hoe fijn dat ik mijn hele hebben en houden zo weer uit de cloud kon halen.
“Hoe doen jullie dat? Bewaren jullie alles of hou je van tijd tot tijd grote schoonmaak?”, vroeg ik aan mijn collega-Redactieprofs. “Ik bewaar alles, en ook nog eens voor de eeuwigheid”, mailde Cindy terug. Tom ook, maar die zet het netjes offline weg. Marleen is blij dat ze alles bewaart, want dat komt nogal eens van pas bij het brainstormen over nieuwe teksten of het maken van een offerte. Zij doet pas aan grote schoonmaak als ze haar computer moet vervangen. Helene ook, maar die bewaart netjes alleen de def-teksten en – hoe georganiseerd: mailwisseling, vooral die over ‘het artikel is akkoord’, bewaart ze op de server van haar provider in het mapje ‘akkoord’.
datadoos
Die cloud heeft dan wel de naam onzichtbaar te zijn, maar is in werkelijkheid natuurlijk een datadoos langs de A7. En die dingen vreten energie, dat is genoegzaam bekend. De cijfers zijn nogal schokkend: wie 100 gigabyte aan data in de cloud opslaat, stoot 0,2 ton CO2 per jaar uit. Als je gedurende een jaar twintig mails per dag stuurt, komt dat overeen met 1000 km autorijden aan CO2-uitstoot. Het datacenter van Microsoft aan de A7 krijgt z’n stroom van Nederlands grootste windmolenpark op land. Stroom die genoeg is voor 370.000 huishoudens.
Nu draag ik daar met een overvolle map teksten, tigduizend foto’s, nogal wat zoekopdrachten en mailverkeer per dag en in het weekend een keer een filmpje streamen niet bijster veel aan bij, maar toch, ik kan mijn digitale ecologische voetafdruk verkleinen, zo moeilijk is dat niet.
Maar nu, na 15 jaar noeste arbeid wil ik er eindelijk eens werk van gaan maken: opruimen die hap. Marie Kondo loslaten op mijn digitale steeds maar uitdijende verzameling def- en niet-defteksten, nodige en onnodige documenten, foto’s, filmpjes, muziekbestanden, mailverkeer en nog zoveel meer. Of dat nou zoden aan de dijk zet tegen de stijgende zeespiegel of niet, kan me niet bommen. Dat doen tandpastatabletten en linnen broodzakken ook niet. Mij gaat het om het beginsel en niet om het eindsel, om de grote econoom Bob Goudzwaard hier maar eens te citeren. Overigens wees Redactieprof Helene mij op het bestaan van LeafCloud, een bedrijf dat servers neerzet op locaties die het hele jaar door warm water gebruiken, zoals verpleeghuizen en zwembaden. Dat is stukken beter dan een datadoos in de polder.
digital cleanup day
Ik ga te rade bij Green Evelien, die zo ongeveer alles uitzoekt als het gaat om het verkleinen van je ecologische voetafdruk. En jawel, ze heeft een fijn blog geschreven over digitaal opruimen. Begin gewoon, schrijft ze. Wijntje, chipje erbij en gaan. Gooi oude docs en foute foto’s weg en kijk met genoegen toe hoe de schijfruimte toeneemt. Zeg nieuwsbrieven op en sluit accounts die je niet meer gebruikt. Het voelt net zo lekker als het opruimen van je schuur of kast, belooft Evelien. Morgen ga ik beginnen, want dan is het Digital CleanUp Day. Ja, die bestaat! Met als motto: Be cool – don’t feed global warming with digital trash!