Het geheim van een goede website: weten wie je bent
Het kan je niet ontgaan zijn: Redactieprofs hebben een nieuwe website. Eentje die klopt aan alle kanten. Het is de uitkomst van een verrassend, diepgaand proces, waarin zelfs de moeder aller vragen langskwam: waartoe zijn wij hier op aarde? Daar had zelfs Theanne, die toch een lijntje met God heeft, geen antwoord op en dus namen we iemand in de arm: Wilmie Riemer, toen nog werkzaam bij marketing- en communicatiebureau IDD. Zij begeleidt organisaties bij de zoektocht naar hun diepste zelf.
Wilmie: “Allereerst: prachtig, jullie website! Ik voel dat het doorleefd is. Ik heb jullie een aantal sessies gesproken en deze uitkomst klopt helemaal. En het gekke is: de oude website is opeens vergeten, deze heeft een heel andere uitstraling, jullie hebben een enorme beweging gemaakt.
Een goeie website is het eindproduct van een heel proces, waarin allerlei ingrediënten samenkomen. Vaak denken organisaties: ‘we moeten een nieuwe website, even denken, wat moet erop’, maar dan blijkt dat daaronder allerlei wezenlijke vragen leven waar niet even snel een antwoord op gegeven kan worden. Als je wilt dat je website laat zien wie je bent, moet je dus goed weten wie je wilt zijn. En dat is een vraag waar organisaties en ook jullie als club van zelfstandige tekstschrijvers niet zomaar een antwoord op hebben.
Dit is waarom we er zijn!
Jullie hadden veel zin om met die vraag aan de slag te gaan. Mijn ervaring is dat het goed werkt om dat met iemand van buiten te doen. Ik kon zonder voorkennis, helemaal blanco vragen stellen en jullie konden je allemaal eerlijk uitspreken.
Als Redactieprofs zijn jullie allemaal individuele tekstschrijvers en dan is de vraag ‘wat bindt ons samen?’ een wezenlijke vraag. Waarom zouden jullie eigenlijk samenwerken? Wie wordt daar beter van? Als jullie ermee ophouden, wat gebeurt er dan? Dat zijn ‘bestaansrechtvragen’. Jullie gingen daarover in gesprek en toen gebeurde er iets moois: jullie raakten geïnspireerd door wie jullie samen waren: Wat zijn we eigenlijk leuk! Zo’n ‘aha!-gevoel’: oja! Dit is waarom we er zijn! Het is zo leuk als dat gebeurt, ik geniet daar heel erg van.
Verteksten
Onze eerste sessie ging over identiteit en de tweede over positionering. Omdat jullie allemaal creatieve mensen zijn, hoefde ik het proces alleen te faciliteren. Jullie konden heel goed zelf met het huiswerk aan de slag. En wat een vondst, die pay-off! Jullie gingen op de tafels, zo blij. En het kwam echt uit de groep hè, achteraf weet niemand meer wie ‘m verzonnen heeft en wie bedacht dat het rode kringeltje onder het woord ‘verteksten’ gewoon moest blijven staan. Fantastisch.
Om weer aantrekkelijk te worden moet je niet alleen weten wie je bent, maar je moet het ook doorvoelen. En dan is het alsof je met elkaar een schat gevonden hebt. Nu weten jullie wat jullie willen en wat niet, waar jullie ‘ja’ en ‘nee’ tegen gaan zeggen. Voor wie willen jullie werken? Waar worden jullie warm van? Wat past bij jullie? Toen we daarmee aan de slag gingen, leerden jullie elkaars talenten en drijfveren nog beter kennen. De diversiteit binnen de groep bleek iets om trots op te zijn.
Paar centimeter hoger
Ik ben ervan overtuigd dat er pas iets gebeurt, als je werkt vanuit je passie. En dat hebben jullie ontdekt en tegen elkaar uitgesproken: we gaan alleen nog maar dingen doen vanuit ons hart, want dan gebeurt er pas wat. Nu weten jullie heel goed waar jullie volmondig ja tegen willen zeggen. Echt, jullie gingen een paar centimeter hoger de deur uit. In die zin waren de sessies ook geweldige teambuilding.
Dit soort sessies, daar ga ik erg goed op. Ik werk niet meer bij IDD, maar ben nog steeds marketing- en communicatieadviseur, alleen nu meer op het niveau van organisaties. Ik werk op dit moment als interim leidinggevende en strateeg op gebied van identiteit en cultuur van een organisatie. Nee, ik heb nog geen eigen website. Of ik met jullie een sessie wil doen? Haha, dit wordt wel een agent en boef-verhaal! Ik weet jullie te vinden!”