Help, Google Analytics verdwijnt!
Jeannette neemt ons mee in de wereld van Google Analytics, want in de toekomst gaan we van cookies naar conversie.
Toen ze aan kwam lopen zag ik het al: “onweer”, dacht ik. Al jaren ontmoeten wij elkaar om samen te werken. Bakje koffie erbij en soms lunchen we samen.
Ze klapte ferm haar laptop open. “Kijk dan”, ze tikte tegen het beeldscherm. “Ik krijg steeds waarschuwingen dat Google ophoudt met Google Analytics. Ik snap er niets van. Wat moet ik daarmee?!”
Het begon mij te dagen. Ze had het over de overstap van Google naar een nieuw metingssysteem. Opgelucht haalde ik adem. “Jeetje joh, ik dacht minstens dat je failliet ging!”
Kans voor tekstschrijvers
Ik legde uit dat Google niet stopt, maar van Google Analytics (UA) overstapt op een nieuwe manier van meten: Google Analytics 4 (GA4). Een mooie kans voor marketeers en tekstschrijvers om conversiegerichter te schrijven.
“Wat die meldingen jou vertellen is, dat je het beste nu alvast je GA4 naast jouw UA kan (laten) installeren. Zodat je vanaf 1 juli, als UA verdwijnt, in ieder geval nog een kwartaal kan terugkijken naar de resultaten. Want met GA4 bereid je jezelf voor op een cookieloze maatschappij. IP-adressen slaat GA4 niet meer op en cookies worden niet meer gemeten. En, je went alvast aan de nieuwe manier van data verzamelen. ”
Voordelen
“Wacht.” Ik plakte een zelfklevend vel flipover op de wand en schreef puntsgewijs de voordelen op, terwijl ik die toelichtte:
- “De oude versie gaat uit van de gegevens per sessie, bijvoorbeeld het aantal pagina’s van je website dat je klant bezoekt. Terwijl bij de nieuwe versie alles draait om het meten van events (gebeurtenissen). Bijvoorbeeld als een klant een video bekijkt of iets downloadt van jouw website. Dat geeft meer flexibiliteit en het maakt je minder afhankelijk van cookies.
- Je kan de klantreizen volgen van je klanten, zowel op je website als op social media, maar ook op een app, als je die hebt. Zo zie je op welk moment jouw klant je website instapt en wanneer hij een aankoop doet. Je weet dan exact waar je teksten moet herschrijven of aanscherpen.
- Het is een stuk vriendelijker voor de privacy. Maar het is wel zaak dat je op een andere manier contact zoekt met je klanten. Zorg daarom dat je e-mailadressen verzamelt. Verstuur pakkende nieuwsbrieven en maak aantrekkelijke blogs, waarop klanten zich kunnen abonneren.
- Verder kan je makkelijker specifieke doelgroepen aanmaken. Je kan daarvoor zelf criteria opgeven. En, je kan de resultaten met meerdere doelgroepen vergelijken om daarop actie te ondernemen.
- GA4 maakt meer gebruik van machine learning dan eerst. Zo kan GA4 voorspellen wat het koopgedrag is van jouw publiek. Daarnaast krijg je jouw omzetgroei te zien als je meer zou investeren in de diverse doelgroepen. Ook signaleert GA4 opvallende gebeurtenissen. Bijvoorbeeld als er ineens meer mensen op je website komen, omdat je een waanzinnig leuke blog hebt gepost.”
Conversiegericht
Met een zwaai zette ik een dikke streep onder de opsomming. “Het zal even wennen zijn, omdat GA4 zich veel meer richt op conversies (de aankopen die je klanten doen). Dat biedt kansen voor tekstschrijvers, omdat je meer inzicht krijgt in de momenten waarop klanten afhaken of juist doorlezen. Als je eenmaal gewend bent, zal je zien dat GA4 je veel meer relevante informatie zal opleveren dan tot nu toe.”
“Zo! Het is me nu wel duidelijk dat ik actie moet ondernemen. Ook al doe ik er op dit moment niets mee.”
“Ja”, vulde ik haar aan, “laat ook direct jouw Google Search Console koppelen en eventueel Google Ads. Dat geeft je SEO-tekstschrijver inzicht in de te gebruiken zoekwoorden.”
Opgelucht haalde ze adem. “Ik schrijf direct een mailtje aan mijn webbeheerder. Dus:
- GA4 installeren
- koppelen aan mijn website
- Google Search Console koppelen
- Google Ads koppelen”
“Pfff”, verzuchtte ze. “Weer een vinkje van mijn to-do-lijst!”
Zoek je een tekstschrijver die jouw boodschap helder en aantrekkelijk verwoordt? Bel of mail dan Redactieprofs. Wij hebben altijd een tekstschrijver die bij je past.
Dank voor je heldere uiteenzetting, Jeannette!
Dankjewel, Vera. Het is nu aftellen! Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen…