Denk dirty
Hoe kijken onze opdrachtgevers naar communicatie? Naast antwoord op vier vragen geeft Theanne Boer drie tips voor eindredactie. Denk dirty!
Naast antwoord op vier vragen namens Redactieprofs, geeft Theanne ook drie tips voor eindredactie. We werkten namelijk recent nauw samen. In opdracht van Theanne selecteerde ik interviewkandidaten en schreef ik portretten voor ‘Ik ook van jou’. Theanne voerde de eindredactie over mijn verhalen en die van collega’s. Ze veranderde koppen, maakte kekke streamers en prikke(le)nde intro’s. Ik heb wederom geleerd van deze eindredacteur pur sang.
Eindredacteur pur sang
Theanne Boer studeerde Nederlands in Utrecht. Daar koos ze al voor tekst: “Waar mijn medestudenten voor een mondelinge presentatie kozen, schreef ik papers. En het commentaar op mijn papers was vaak: ‘Ga iets doen met schrijven’.” Dat doet Theanne nu al meer dan vijftien jaar. Eerst voor het vrouwenblad Eva en later voor de bladen van The Passion en eenmalige thema-uitgaven zoals JEZUS, DOOD, De Groene Bijbel, #jebentnietalleen en nu ‘Ik ook van jou’, het nieuwe magazine over liefde en relaties dat sinds 16 april in alle supermarkten en kiosken ligt.
Drie tips voor eindredactie van een magazine
1. Wees betrokken vanaf het begin (de plank) tot het einde (koppen maken, indeling bijstellen)
2. Kijk niet alleen tekst-technisch! Schrap en herschrijf vanuit het perspectief van de lezer. Buig feiten ludiek om (testosteron college i.p.v. ‘dr Bos legt uit hoe hormonen werken’), geef een twist aan het beroep van de geïnterviewde (hoogleraar Duurzame relaties is een liefdesprofessor), maak een aantrekkelijke kop (Ik miauw van jou i.p.v. Mensen over hun dierenliefde) en vier verhalen over seks in een relatie worden samen een Sekskwartet. Ofwel, denk dirty!
3. Durf af te keuren. Krijg je een verhaal terug van 2.000 woorden in vraag-antwoordvorm terwijl je volgens de briefing een lopend artikel van 700 woorden verwachtte, ga dan niet zelf herschrijven en inkorten, maar geef het terug aan de schrijver. Is een verhaal niet wat je verwachtte? Zijn de interviewkandidaten niet spannend genoeg, allemaal Amsterdammers of hebben ze allen hetzelfde beroep? Gooi weg! Geef terug! Wijs af!
En dan nu de vragen die Theanne selecteerde uit de Redactieprofs keuzevragenlijst die we regelmatig voorleggen aan opdrachtgevers:
Welke trends vind je interessant in het vakgebied?
“Ik vind storytelling boeiend, het is een manier van schrijven die effect heeft. Ik kan daar veel creativiteit in kwijt. De lezer laat zich makkelijker in een spannend verhaal meenemen dan in een droog artikel. Ik schrijf graag voor goede doelen en via storytelling kun je bewogen verhalen maken waarmee je de lezer kunt oppakken en meenemen.
Ik heb ooit een cursus scenarioschrijven gedaan. Daar heb ik geleerd dat een goed verhaal een vaste structuur heeft. De hoofdpersoon krijgt een ‘roep tot avontuur’ en vertrekt uit zijn vertrouwde wereld. Onderweg komt deze persoon hindernissen tegen die hij overwint en waardoor hij verandert. Dan komt hij terug in zijn vertrouwde wereld en zo is de cirkel rond. Dat is belangrijk bij het schrijven of eindredigeren. Ik maak een verhaal rond; ik eindig waar ik begon.”
Welk communicatieboek raad je vakgenoten aan?
“Toverballen voor het brein van Sigrid van Iersel. Dat is zeker voor schrijvers die meer willen weten over storytelling een goed boek. En voor eindredacteuren en bladenmakers is nog steeds Het lingeriedenken van Rob van Vuure een aanrader. Dit boek helpt me te motiveren waarom ik bepaalde beslissingen neem en keuzes maak bij eindredactie, bij de opbouw van een blad, bij het doen én laten.”
Met welke tekst was of ben je heel blij?
“Met de teksten of eigenlijk met het hele blad ‘Ik ook van jou’. Het is een magazine over de liefde en duurzame relaties. Het is mooi qua vorm en beeld en het vertelt menselijke verhalen. Via de verhalen geven we een inkijk in de waarde en gezonde kracht van liefde. Ik vind het verdrietig dat zo veel relaties kapot gaan, dat huwelijken stranden.
Ik werk graag aan teksten en uitgaven die de wereld een beetje mooier maken. Daarom schrijf ik ook graag voor goede doelen. Sommige collega’s halen hun neus op voor ‘bedelbrieven’. Ik vind het fijn dat ik met mijn schrijftalent eraan bijdraag dat er geld beschikbaar komt voor rampgebieden en vluchtelingen.”
Wat is je
levensmotto?
“De uitspraak van Maarten Luther: ‘Als je de wereld wilt veranderen, pak dan je
pen op en schrijf’.”