Hoe begin je een artikel?
Een goed begin is het halve werk. Zes ideeën voor een pakkend begin van jouw artikel.
Het begin van een artikel heet de lead. Een goede lead trekt de lezer verder het artikel in. De lead vat het belangrijkste nieuws samen en prikkelt tot verder lezen. De lead is iets anders dan de intro. Dit is een stukje tekst, vaak apart gezet en in een afwijkend lettertype, dat de lezer snel een indruk geeft waar het artikel over gaat. Een paar ideeën om je lezer jouw artikel in te trekken:
Wie, wat, waar
De bladblazer is een verkoophit. Elk jaar als de blaadjes vallen, worden de lawaaiige windmakers bij bosjes aangeschaft. Niet toevallig zijn ze vooral in boomrijke plaatsen populair. De doe-het-zelfzaak in Soest verkocht al ruim twintig bladblazers en heeft er tien bijbesteld. ‘Ze zijn niet aan te slepen.’
Sfeer
Driebergen, Jachtlaan, zondagochtend half tien. Een plotseling gejoel verjaagt de stilte in de slapende straat. Het is de roep van de herriebuis, het luidruchtige speeltje van de buurman: de bladblazer. Geliefd én gehaat door velen.
Anekdote
Toen Henk laatst zijn net aangeschafte bladblazer aanzette, kon hij niet vermoeden dat de buurvrouw aan de andere kant van de heg juist op dat moment de buitenboel stond te lappen op een wankel trapleertje.
Veelzeggend citaat
‘In het begin denk je nog dat die piep in je oor wel weggaat.’ Het gehuil van een bladblazer heeft het zorgeloze leven van fiscalist Martin Klompegat op zijn kop gezet. De buurman dacht lollig te zijn en zette het joelende apparaat tegen Martins oor.
Detail
Het ziet eruit als een uit de kluiten gewassen kruimeldief, met een externe stofzuigerzak. Het apparaat maakt eenzelfde geluid, maar dan vele decibellen meer. We hebben het over de bladblazer. Dit tuingereedschap, dat al vanaf drie tientjes te verkrijgen is, heeft sinds een paar jaar geleden Nederland veroverd.
Voorbeeld
Martin Klompegat, fiscalist, kampt door de bladblazer met gehoorproblemen. En hij is niet de enige. Het aantal mensen met blijvende gehoorklachten als gevolg van dit populaire luxeartikel, wordt alleen al in Nederland geschat op enkele honderden.