Zo haal je meer uit de samenwerking met een tekstschrijver – 5 tips

‘Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker.’ Laat ik nu bezig zijn met een opdracht waar het precies andersom werkt. 

Soms heb je zo’n opdracht die je aan alle kanten op scherp zet. Precies zo’n opdracht loopt er op dit moment voor een van mijn opdrachtgevers, Perspekt. Het is een klus die mij aan het denken zette. Makkelijk? Nou nee. Leuk? Jazeker! En waar zit hem dat nou precies in? Ik kom op verschillende redenen uit, waaronder met stip de flow die de samenwerking oplevert. Daarom bij deze: 5 tips voor opdrachtgevers die meer uit de samenwerking met een tekstschrijver willen halen.

Meer context

Perspekt is een kwaliteitsinstituut in de zorg. Deze stichting ontwikkelt kwaliteitsmodellen, voert audits uit en verleent keurmerken aan organisaties binnen de langdurige zorg. ‘Kwaliteit’ is kortom waar het om draait. En wat Perspekt betreft liefst een ándere kijk op kwaliteit. Zonder hier al te inhoudelijk te worden; de afgelopen jaren borrelde het volop in het hoofd van de directeur/bestuurder en samen met vele anderen ontwikkelde zij een compleet nieuw kwaliteitsmodel. Daar kan ik op dit moment niet heel veel meer over verklappen. Maar aan mij de taak om dit kwaliteitsmodel te verwoorden. Van een algemene beschrijving (een waar boekwerkje) tot praktische wegwijzers om ermee te werken. Van de methodologische verantwoording tot wervingsmateriaal. Het is een intensief traject – niet in het minst voor Perspekt zelf. Het bracht mij óók op de volgende tips voor een knallende samenwerking.

De tips!

1) Weet waarover je het hebt

Dit lijkt een open deur, maar ik wil hem toch meegeven. Van directeur/bestuurder tot communicatiedame; ze weten allemaal waarmee ze bezig zijn. Het waarom en het waartoe zijn helder. Dat werkt fijn, zeker als het al complex genoeg is om de materie waarover het gaat in een toegankelijk jasje te gieten. (Uiteraard helpen Redactieprofs met plezier om het waarom of waartoe helder voor je op papier te zetten, mocht dat nodig zijn.)

2) Doe het samen

Deze organisatie verzamelt precies de groep mensen om zich heen die nodig is voor een mooi en effectief eindresultaat. Zowel in- als externen. En zorgt er ook voor dat de hele club regelmatig samenkomt. Kost wat, ja. Maar dat betaalt zich uiteindelijk terug.

3) Leg de artistieke vrijheid bij de tekstschrijver

Loslaten kan spannend zijn. Deze opdrachtgever is er heel goed in. ‘Als je de boodschap die ik wil overdragen maar overbrengt; de manier waarop laat ik aan jou.’ Dat doet ze ook echt, in het volste vertrouwen. En dat levert telkens weer iets op waar we beiden blij mee zijn. Ieder z’n vak.

4) Ben bereikbaar

Een praktisch puntje maar o zo belangrijk. Ja, ook deze opdrachtgever is druk. Maar in alle hectiek pakt ze de juiste momenten om te schakelen, sparren, vragen te beantwoorden of conceptstukken te lezen. Dit houdt de vaart – de letterlijke flow – erin.

5) Heb lol

Last but not least. De drive en het enthousiasme spatten ervan af bij deze organisatie. Ook dat maakt het fijn samenwerken. Enthousiasme over en weer is besmettelijk!

Tot slot

Tel hier goede en volledige briefings bij op – wat mij betreft een vanzelfsprekend ingrediënt voor die knallende samenwerking. Daarover volgt een blog door mijn collega Helene. Voor nu: zin om deze tips samen met een Redactieprof in de praktijk te brengen? Neem contact op en zie wat het oplevert!

 

Laat een reactie achter